خاتم کاری از دیگر هنر های ماندگار ایرانی است که می توان به کهن ترین هنر آن را شناخت .هنر زیبا سازی سطح یک شی شبیه به موزائیک در اشکال مهندسی از جمله : لوزی ، مثلث ، هشت ضلعی و دیگر طرح های گوناگون .

هنر خاتم کاری بر روی فلز ، چوب ، استخوان انجام می دهند . خاتم کاری به شکل هندسی و با تلفیق هنر مینیاتوری  زیبای چشم گیری دارد . مرکز تولید شطرنج خاتم کاری اصفهان کار زیبا و مرغوبی ارائه می دهد که در ادامه مطلب اشاره می کنیم .

مرکز تولید شطرنج خاتم کاری اصفهان

مشخصات صفحه شطرنج خاتم کاری

مشخصات صفحه شطرنج خاتم کاری از مشخصات صفحه شطرنج خاتم کاری تلفیق دو هنر زیبا از جمله خاتم کاری و نقاشی مینیاتوری می باشد که علاوه بر بازی ، شما را  محو زیبایی و شکوه می کند . هنرمندان چیره دست اصفهان این هنر را ابداع کرده اند .

هنر خاتم کاری ابزار مخصوص برای کار دارد که عبارت اند از : گیره فلزی ، سوهان تیز ، خط کش ثابت ، خط کش تیر دار ، برس ، رنده ، مغار ، گونیا ، چکش ، گاز انبر و پرگار  . این هنر در دو مرحله دارد .

در مرحله اول : ابتدا طراحی خاتم  و بعد تهیه مواد مصالح و بعد  برش مصالح اولیه و ایجاد گل و در  آخر ساخت قامه (جسم مستطیل شکل داری که طولش 40سانتی متر و عرضش10سانتی متر و قطر 3سانتی متر )برش قامه و تهیه لایه خاتم است . 

در مرحله دوم : طراحی زیر ساخت ،  طراحی چسباندن لایه های خاتم بر روی زیر ساخت ، جلاکاریی و پرداخت آن اشیای که خاتم کاری بر روی انجام می شود از جمله : دور آینه ، ساعت ، صندوقچه ، جا دستمال کاغذی و حتی جا کلیدی از این هنر زیبا بر خوردارند .

برای محافظت از خاتم کاری آن را روغن کاری می کنند برای محافظت از رطوبت ، سرما ، گرما در گذشته برای جلاکاری از شیره درخت عاج استفاده می کردند ولی امروز از پلی استر استفاده می کنند خصوصیات خاتم کاری به صاف بودن و خالی نبودن هیچ جای خاتم ،یکنواختی رنگ و چوب استفاده شده و عدم تغییر رنگ و شکل .

این کار بسیار دقیق و مهندسی شده می باشد که هر کس از عهده آن بر نمی آید و فقط کار نجار چیره دست می باشد ، هرچه نقش ها و مثلث ها ریزتر خاتم کاری زیبا تر می شود .

فروشنده شطرنج خاتم کاری اصفهان

فروشنده شطرنج خاتم کاری اصفهان از جمله فروشنده شطرنج خاتم کاری اصفهان کار هایی از جمله : نقش شکار و تذهیب ، نقش لیلی و مجنون ، نقش تخمه دار ، نقشه مرغ آواز خوان را از فروشگاه و مراکز طریق اینترنتی نیز ارائه می دهد . شما با دیدن  و خرید هر کدام از این طرح ها می توانید در هنگام بازی محو زیبایی این مرز و بوم شوید .

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *