خاتم کاری از دیگر هنر های ماندگار ایرانی است که می توان به کهن ترین هنر آن را شناخت .هنر زیبا سازی سطح یک شی شبیه به موزائیک در اشکال مهندسی از جمله : لوزی ، مثلث ، هشت ضلعی و دیگر طرح های گوناگون .

هنر خاتم کاری بر روی فلز ، چوب ، استخوان انجام می دهند . خاتم کاری به شکل هندسی و طرح های ظرف زیبای چشم گیری دارد . عرضه ظرف خاتم کاری صادارتی کار زیبا و مرغوبی ارائه می دهد که در ادامه مطلب اشاره می کنیم .

عرضه ظرف خاتم کاری صادارتی

طرح های ظرف خاتم کاری شده

طرح های ظرف خاتم کاری شده از خصوصیات مهم خاتم کاری می توان به موارد زیر اشاره کرد : به صاف بودن و خالی نبودن هیچ جای خاتم ، یک نواختی رنگ و مصالح ، عدم تعقیر شکل ، بتونه کاری و ترمیم سازی نباید بر روی کار مشخص باشد قرینه بودن اشکال هندسی  .

این هنر ابزار کار مخصوصی دارد مثل : گیره فلزی ، سوهان تیز ، مغار ، چکش ، گاز انبر ، اره سیم ، هشت ضلعی ساب ، متر فلزی ، خط کش ثابت و خط کش تیره دار ، رنده ، گونیا ، پرگار و پرس . این هنر در دو مرحله انجام می شود .

مرحله اول ساخت خاتم : طراحی خاتم ، تهیه مواد مصالح و برش مصالح اولیه و ایجاد گل و در آخر ساخت قامه ، برش قامه و تهیه لایه خاتم است .

مرحله دوم ساخت خاتم : طراحی زیر ساخت و طراحی چسباندن لایه های خاتم بر روی زیر ساخت ، جلا کاری و پرداخت  آن . اشیایی که بر روی آن خاتم کاری می شود از جمله :(ظرف ، ساعت ، قلب آینه ، جا دستمالی ، و اشیای کوچکی مانند جا قلم و یا جاکلیدی) . از مشخصات خاتم کاری ظرف ، به قرنیه بودن شکل هندسی ، برای ماندگاری خاتم کاری طرح دار  استفاده از فلز می باشد ، استفاده از رنگ مناسب و نبودن هیچ جای خالی در ظرف است .

چوب نارنج ، گردو ، عناب و فلز مثل المینیوم ،نقره ، برنج  و استخوان گاو ، شتر ، اسب برای زیر ساخت خاتم مناسب می باشد . برای براقی خاتم آن را روغن کاری می کنند در گذشته برای براقی از شیره درخت عاج استفاده می کردند ولی امروزه از پلی استر استفاده می کنند .

این کار بسیار دقیق و مهندسی شده است .طرح های ظرف خاتم کاری به صورت تلفیق کار خاتم و مینا کاری است از جمله مرغ گل ، مینیاتور ،پارچه جیر و طرح های زیبا بر روی مس و خاتم .

مرکز فروش ظرف خاتم کاری صادارتی

مرکز فروش ظرف خاتم کاری صادارتی مرکز فروش ظرف  خاتم کاری در اصفهان در طرح های گوناگون وجود دارد می توانیم در هر کجا ی ایران از طریق اینترنت  ظرف زیبا با طرح های گوناگون را خریداری کنیم .

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *