کشور ایران از نظر تولید و صادرات صنایع دستی یدی طولانی دارد. صنایع دستی ایران از جمله خاتم کاری یکی از زیباترین و اصیل ترین سوغاتی و هنرهای ایران از گذشته می باشد.

شیراز و اصفهان در زمینه خاتم سازی و خاتم کاری جزء قطب های اصلی شناخته می شوند. از کاربردی ترین لوازم این هنر، جا دستمالی خاتم کاری می باشد. این وسیله در اشکال و طرح های مختلفی ساخته و به فروش می رسد.

عرضه بهترین جا دستمالی خاتم کاری شیراز

روش ساخت جا دستمالی خاتم

روش ساخت جا دستمالی خاتم در تولید هر وسیله خاتم کاری از مواد اولیه طبیعی و مختلفی استفاده می‌ شود. اصل هنر خاتم کاری استفاده از انواع چوب های طبیعی و رنگی و استخوان حیوانات مختلف می باشد. مانند عاج فیل یا استخوان دنده گاو و شتر. در کنار آن از مفتول های مسی و گاهاً طلا استفاده می‌ شده است. البته امروزه به دلیل به صرفه تر بودن قیمت این اقلام از طلا استفاده زیادی نمی شود.

این اقلام به صورت مثلث هایی بلند اما سطح مقطعی ریز هستند که با چسب های مختلف مثل چسب چوب رقیق شده، در کنار هم قرار گرفته و شکل های مختلفی تولید می کنند. سپس با نخ هایی محکم بسته می شوند تا به همدیگر بچسبند‌. پس از آن با دستگاه های برش مخصوص به ضخامت حدود یک میلیمتر برش داده می‌ شوند.

بدنه اصلی جا دستمالی خاتم کاری شیراز از قبل از جنس چوب تهیه شده و سپس ورقه های برش داده شده خاتم را با دقت بر روی آن می چسبانند. پس از چند روز که از خشک شدن آن اطمینان حاصل شد به وسیله روغن جلا سطح آن را پوشش داده و جلا و براقی زیبایی به آن می بخشند.

امروزه به دلیل افزایش قیمت چوب های مختلف از جمله چوب گردو، افرا و … همچنین استخوان های مختلف و کمبود آنها، در صورتی که نیاز به رنگ های متفاوت باشد چوب ها را رنگ کرده و استفاده می نمایند.

فروشنده انواع جا دستمالی خاتم کاری اصل

فروشنده انواع جا دستمالی خاتم کاری اصل جا دستمالی خاتم کاری اصل را می‌توانید از بازارهای مختلف شیراز مانند بازار وکیل یا سرای مشیر و بازار های سنتی دیگر تهیه کنید. همچنین اگر بخواهید این محصول را به صورت سفارشی خرید کنید می‌ توانید به کارگاه‌ های خاتم کاری مراجعه و به صورت حضوری با استادکار صحبت کرده و طرح و ایده خود را ثبت و سفارش دهید. از سمتی دیگر این هنرمندان و یا فروشندگان برای راحتی خریداران در استان‌ ها و یا حتی کشورهای دیگر اقدام به تاسیس وب سایت ها و فروش اینترنتی کرده‌اند تا بدون سفر به شیراز یک جا دستمالی خاتم‌ کاری اصل شیراز را درب منزل تحویل بگیرید.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *