خاتم کاری از کهن ترین هنر های ایران است . این هنر از شهر شیراز به وجود آمده است ، هنر زیبا سازی سطوح یک شکل شبیه موزائیک در اشکال هندسی مختلف از جمله : هشت ضلعی ، مثلث های کوچک و طرح های گوناگون . خاتم کاری به شکل منظم هندسی گفته می شود .

هنر خاتم کاری را  بر روی چوب ، استخوان ، فلز انجام می دهند . در خاتم کاری ظرافت و نظم بسیار مهم است .مرکز تولید ساعت خاتم کاری هشت ضلعی در شهر اصفهان می باشد .

مرکز تولید ساعت خاتم کاری هشت ضلعی

مشخصات ساعت خاتم کاری هشت ضلعی

مشخصات ساعت خاتم کاری هشت ضلعی از خصوصیات مهم خاتم کاری می توان به موارد زیر اشاره کرد : به صاف بودن و خالی نبودن هیچ جای خاتم ، یک نواختی رنگ و مصالح ، عدم تعقیر رنگ و شکل ، بتونه کاری و ترمیم سازی نباید بر روی کار مشخص باشد قرینه بودن اشکال هندسی هشت ضلعی .

این هنر ابزار کار مخصوصی دارد مثل : گیره فلزی ، سوهان تیز ، مغار ، چکش ، گاز انبر ، اره سیم ، هشت ضلعی ساب ، متر فلزی ، خط کش ثابت و خط کش تیره دار ، رنده ، گونیا ، پرگار و پرس . این هنر در دو مرحله انجام می شود .

مرحله اول ساخت خاتم : طراحی خاتم ، تهیه مواد مصالح و برش مصالح اولیه و ایجاد گل و در آخر ساخت قامه( چوب مستطیل شکل داری که طول آن 30سانتی متر و عرض 10سانتی متر و قطر 2ونیم تا 3سانتی متر )برش قامه و تهیه لایه خاتم است .

مرحله دوم ساخت خاتم : طراحی زیر ساخت و طراحی چسباندن لایه های خاتم بر روی زیر ساخت ، جلا کاری و پرداخت  آن . اشیایی که بر روی آن خاتم کاری می شود از جمله 🙁 ساعت ، قلب آینه ، جا دستمالی ، و اشیای کوچکی مانند جا قلم و یا جاکلیدی) . از مشخصات ساعت خاتم کاری هشت ضلعی به قرنیه بودن شکل هندسی ، برای ماندگاری استفاده از فلز برای خاتم کاری ، استفاده از رنگ مناسب ، نبودن هیچ جای خالی در ساعت .

 انواع چوب کاربردی برای خاتم کاری : (چوب عناب ، نارنج ، افرا ، گردو ، شمشاد ، آبنوس ) انواع استخوان های کاربردی : (استخوان گاو ، شتر ، اسب و همچنین عاج مصنوعی و طبیعی) انواع فلز رنگی ( نقره و آلومینیوم برای رنگ سفید ، برنج برای رنگ زرد و طلایی ، مس و سرکه برای رنگ سبز 

برای محافظت از (سرما ، گرما ، رطوبت )و براقی خاتم آن را روغن کاری می کنند در گذشته برای براقی از شیره درخت عاج استفاده می کردند ولی امروزه از پلی استر استفاده می کنند .این کار بسیار دقیق و مهندسی شده است این هنر فقط از دست نجار چیره دست بر می آید نقش های هشت ضلعی هرچه ریزتر باشد زیباتر است .

فروش ساعت خاتم کاری هشت ضلعی

فروش ساعت خاتم کاری هشت ضلعی فروش ساعت خاتم کاری شده در شهر اصفهان و شیراز با تنوع بیشتری موجود است شما می توانید از فروشگاه اینترنتی از دیدن این هنر زیبا لذت ببرید و تهیه کنید .

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *