خاتم کاری یکی از ظریف ترین هنر های ایران باستان می باشد که نیاز به دقت و حوصله ی بسیار زیادی  دارد. این هنر در ایران از شهر شیراز شروع شده و در دوران صفویه به شهر اصفهان رسید و در آن جا بر روی وسایل زینتی جانی تازه گرفت و به تولید انبوه رسید.

خاتم در واقع از تعداد زیادی چند ضلعی منظم تشکل می شود که معمولا جنس این مثلت ها از استخوان و یا فلز است که بر روی شئ مورد نظر استفاده می شوند. یکی از وسایل تولید شده به واسطه این هنر جامدادی خاتم کاری شده می باشد که در بین خوش نویسان جایگاه ویژه ای دارد.

قیمت خرید جامدادی خاتم کاری شده

مشخصات جامدادی خاتم کاری شده

مشخصات جامدادی خاتم کاری شده اشیا خاتم کاری شده هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند. برای مثال مشخصات جامدادی خاتم کاری شده باید نوع چوب آن در نظر گرفته شود که معمولا چوب های به کار گرفته شده برای این موارد چوب درخت گردو، درخت عناب، درخت کبود، درخت آبنوس و فوفل می تواند باشد و یا برای ایجاد چند ضلعی بر روی آن از موادی نظیر استخوان حیوان هایی مانند شتر، اسب و در مواردی ویژه از عاج فیل استفاده می شود.

هرچه چند ضلعی های به کار رفته اندازه کوچکتر و ظریفتری داشته باشند و با دقت بیشتری در کنار هم قرار گرفته باشند، ارزش آن بیشتر بوده و زیبایی بیشتری نیز دارد. همچنین طرح های بکار رفته در هر شی نیز با اصول و قواعدی خاص می باشد که هر کدام برای خود جلوه ای خاص ایجاد می کنند. 

در این بین مشخصه دیگر جامدادی خاتم کاری شده را می توان در نوع رو میزی و یا کیفی آن دانست که نوع رو میزی آن دارای سایز بزرگتری بوده و معمولا قسمتی را برای نگه داشتن قلم ها دارد.

مرکز پخش جامدادی خاتم کاری

مرکز پخش جامدادی خاتم کاری  همانطور که گفته شد شیراز مرکز شروع هنر خاتم کاری می باشد ولی با این حال استان اصفهان می باشد که به صورت حرفه ای در این راستا فعالیت دارد و به تولید انبوه تجهیزات خاتم کاری شده می پردازد.

بیشترین اشیا خاتم کاری شده در استان اصفهان در بازار سرپوشیده میدان امام آن صورت می گیرد. کسانی که به تصفهان سفر می کنند می توانند برای خرید به آنجا سر بزنند. ولی اشخاصی که طرفدار این هنر زیبا می باشند و به دنبال جامدادی خاتم کاری هستند نیز می توانند به سایت هایی که کار پخش جامدادی خاتم کاری شده و یا دیگر اشیا آن را انجام می دهند سری بزنند و با انتخاب طرح مورد نظر خود خرید کنند.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *