خاتم کاری از کهن ترین هنر های ایران است . این هنر از شهر شیراز به وجود آمده است ، هنر زیبا سازی سطوح یک شکل شبیه موزائیک در اشکال هندسی مختلف از جمله : هشت ضلعی ، لوزی ، مثلث و طرح های گوناگون دیگر  ، خاتم کاری به شکل منظم هندسی گفته می شود .

هنر خاتم کاری را  بر روی چوب ، استخوان ، فلز انجام می دهند . در خاتم کاری ظرافت و نظم بسیار مهم است .مرکز پخش جاقلمی خاتم کاری  در شهر اصفهان است .

مرکز پخش جاقلمی خاتم کاری

مشخصات جاقلمی خاتم کاری شده

مشخصات جاقلمی خاتم کاری شده جاقلمی خاتم کاری در طرح و شکل های سنتی ، زیبا کاربرد فراوانی دارد . مشخصات جاقلمی خاتم کاری تلفیق دو هنر زیبا از جمله خاتم کاری و نقاشی مینیاتوری  ، تذهیب ، مرغ و گل ، بازی چوگان  می باشد که شما را  محو زیبایی و شکوه می کند . هنرمندان چیره دست اصفهان این هنر را ابداع کرده اند .

هنر خاتم کاری ابزار مخصوص برای کار دارد که عبارت اند از : گیره فلزی ، سوهان تیز ، خط کش ثابت ، خط کش تیر دار ، برس ، رنده ، مغار ، گونیا ، چکش ، گاز انبر و پرگار  . این هنر در دو مرحله دارد .

در مرحله اول : ابتدا طراحی خاتم  و بعد تهیه مواد مصالح و بعد  برش مصالح اولیه و ایجاد گل و در  آخر ساخت قامه  ، برش قامه و تهیه لایه خاتم است . 

در مرحله دوم : طراحی زیر ساخت ،  طراحی چسباندن لایه های خاتم بر روی زیر ساخت ، جلاکاریی و پرداخت آن اشیای که خاتم کاری بر روی انجام می شود از جمله :  جاقلمی ، دور آینه ، ساعت ، صندوقچه ، جا دستمال کاغذی و حتی جا کلیدی از این هنر زیبا بر خوردارند .

برای محافظت از خاتم کاری آن را روغن کاری می کنند برای محافظت از رطوبت ، سرما ، گرما در گذشته برای جلاکاری از شیره درخت عاج استفاده می کردند ولی امروز از پلی استر استفاده می کنند خصوصیات خاتم کاری به صاف بودن و خالی نبودن هیچ جای خاتم ، یکنواختی رنگ و چوب استفاده شده است .

این کار بسیار دقیق و مهندسی شده می باشد که هر کس از عهده آن بر نمی آید و فقط کار نجار چیره دست می باشد ، هرچه نقش ها و مثلث ها ریزتر خاتم کاری زیبا تر می شود . انواع طرح جا قلمی عبارت اند از : (کشویی ، جعبه قلمدان ، جعبه چوبی ، جا خودکاری و رو میزی ، لولایی ، قلمدان کشویی )

تولید کننده جاقلمی خاتم کاری

تولید کننده جاقلمی خاتم کاری تولید کننده جاقلمی خاتم کاری علاوه بر فروش محصول در بازار از طریق اینترنت نیز به فروش می رساند خرید کردن از طریق اینترنت مزایایی از قبیل خرید بدون واسطه را دارد .

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *